Marka, bir işletmenin mal ve/veya hizmetlerini bir başka işletmenin mal ve/veya hizmetlerinden ayırt etmeyi sağlaması koşuluyla, kişi adları dahil, özellikle sözcükler, şekiller, harfler, sayılar, malların biçimi veya ambalajları gibi çizimle görüntülenebilen veya benzer biçimde ifade edilebilen, baskı yoluyla yayımlanabilen ve çoğaltılabilen her türlü işarettir
Türk Patent ve marka kurumunun mal ve hizmet tebliği ile belirlenmiş, iştigal alanlarını tanımlayan 45 sınıftan oluşan listedir.
Tasarım, ürünün tümü veya bir parçasının ya da üzerindeki süslemenin, çizgi, şekil, biçim, renk, malzeme veya yüzey dokusu gibi özelliklerinden kaynaklanan görünümüdür.
Başvuruda yer alan tasarımların kullanıldığı veya uygulandığı ürünler, Endüstriyel Tasarımların Uluslararası Sınıflandırılmasına İlişkin Locarno Anlaşması esaslarına uygun olarak sınıflandırılmaktadır. Locarno sınıflandırma sisteminde tasarımlar kullanım amaçlarına göre sınıflandırılmıştır. Tasarımlar, Locarno Anlaşmasında belirtilen ürün ya da ürünlere karşılık gelen sınıf, alt sınıf ve adlar kullanılmak suretiyle tanımlanır.
Sınırlı bir süre ve yer için patent/ faydalı model sahibine, üçüncü kişiler tarafından buluşun izinsiz olarak üretilmesini, satılmasını, kullanılmasını veya ithal edilmesini engelleme amacıyla tanınan tekel haklarıdır.
Patentler, buluşlar, icatlar veya yenilikçi ürünlerin korunması için verilen resmi belgelerdir. Buluş sahibine belirli bir süre boyunca mülkiyet hakkı sağlar ve izinsiz kullanımı engeller. Genellikle yeni ürünlerin veya icatların yaratıcı, yeni ve endüstriyel bir uygulamasını korurlar. Patentlerin süresi genellikle 20 yıldır ve patent ofisi tarafından araştırma ve değerlendirme sonucunda verilir.
F. Modeller, yapay zeka, makine öğrenimi ve benzeri teknolojilerde kullanılan model ve algoritmaların korunması için kullanılan bir terimdir. Bir şirketin veya araştırmacının geliştirdiği özgün bir yapay zeka modelinin korunmasını sağlar. İzinsiz kullanımı engeller ve sahibine rekabet avantajı sağlar. Koruma genellikle ticari sırlar veya gizlilik sözleşmeleri ile sağlanır ve belirli bir süreleri yoktur.
Yurtdışı marka müracaatları: Yurtdışı marka müracaatları 3 şekilde yapılabilir.
a – Madrid sistemi Markaların uluslararası tescilinin düzenlendiği iki anlaşma kapsamında (1891 tarihli Markaların Uluslararası Tesciline İlişkin Madrid Anlaşması ve 01.04.1996’da uygulanmaya başlayan Madrid Anlaşmasına ilişkin Protokoldür) üye ülkelerin katılımları ile oluşturulmuş uluslararası bir tescil sistemidir. Şu an 125 tane üye ülke bulunan bu sistem, Türkiye’deki başvurunuza bağlı ilerlemektedir. Türkiye’ de tescilli veya başvuru halindeki dosya, sistem üzerinden uluslararası ofise iletilir. Uluslararası ofis dosyayı sadece şekli şartlar açsından inceler ve yayınlar. Aynı zamanda yayınladığı dosyayı tescili talep edilen ülkelere gönderir. Bu noktada her ülkenin kendi kanunu kapsamında dosya değerlendirilerek tescile kavuşur. Ancak ulusal ofisler tescillenen dosya için herhangi bir belge göndermezler. Bu sistemin en büyük avantajı daha sonra ek müracaat yaparak aynı dosyayı üye diğer ülkeler içinde tescil ettirebilmenizdir.
b – Ülkesel müracaatlar: Madrid sistemine ve ya herhangi bir birliğe üye olmayan ülkeler için de müracaatlar ülkesel yapılabilir.
c – Ohim Müracaatı: Yine uluslararası bir sistem olup, sadece Avrupa Birliği üye ülkelerini kapsamaktadır. Tek bir başvuru ile üye ülkelerin tümünde koruma sağlamanız mümkündür. Süreç yaklaşık 6 ay da tamamlanacaktır. Ancak başvurunuzun üye ülkelerden birinde ret olması halinde diğer ülkeler içinde tescillenemez. Bu noktada ancak tescil talebinizin kabul edildiği ülkelerden sadece birini seçerek müracaatınıza ülkesel fazda devam edebilirsiniz.
Marka tescil başvurusu öncesi ön araştırma, tescil süreci içerisinde gelebilecek ara karar ve itirazlara usulüne uygun cevap verilebilmesi, tescili sonrasında markanın izlenmesi ve benzer başvurulara itiraz işlemlerinin yine usulüne uygun olarak yapılmasını ve markanıza tam anlamı ile kanunen koruma sağlamak açsından önemlidir.